Reč istorija:
grčki: ἱστορία (istraživanje, pripovedanje)
latinski : historia
staroslovenski: повѣсть (povest)
Istorija kao nauka izučava prošlost ljudskog društva od najstarijih vremena do danas, kako u prostoru tako i u vremenu. Njen naziv potiče od stare grčke reči istorija što znači ispitivanje, istraživanje, pričanje, pripovedanje o saznatom, istinitom.
Na koja pitanja treba da odgovori istorija kao nauka? To su sledeća pitanja: šta, gde, kada, kako i zašto.
Periodizacija istorije
Primeri datiranja događaja u prošlosti – Hronologija:
Stari Grci – od 776. godine pre n.e. (od održavanja prve olimpijade)
Stari Rimljani – od 753. godine pre n.e. (od legendarnog osnivanja grada Rima)
Vizantinci – od 5508. godine pre n.e., tj. od godine stvaranja sveta (vizantijska ili carigradska era)
Jevreji – od 3760. godine pre n.e., tj. od godine stvaranja sveta (jevrejska era)
Arabljani – od 622. godine u n.e., tj. od godine hidžre – godina Muhamedovog preseljenja iz Meke u Medinu (islamska ili arabljanska era)
Hrišćani – od legendarnog rođenja Isusa Hrista; ustanovljena je 525. godine u n.e. (hrišćansku eru ustanovio je učeni sveštenik, rodom iz plemena Skita, po imenu Dionizije Mali; Dionisije mali je izneo tvrdnju da je Hrist rođen 754. godine od osnivanja grada Rima (ab urbe condita) i tu je godinu uzeo za početnu godinu računanja vremena; ovaj način datiranja (računanja vremena) se u Italiji primenjivao već u VI veku, u ostalim zemljama zapada od sredine VIII veka, a u pravoslavnoj crkvi od XVI veka)
http://sh.wikipedia.org/wiki/Anno_Domini
Kalendari:
Julijanski kalendar
– bio je u upotrebi od 46. godine pre n.e.
– ustanovljen je na osnovu zahteva gaja Julija Cezara
– ustanovio ga je grčki astronom Sosigen
– po ovom kalendaru godina je trajala 365 dana, 5 sati, 59 minuta i 6 sekundi ( Sunčana godina iznosi 365 dana, 5 sati, 48 minuta i 46 sekundi. Razlika od 11 minuta i 14 sekundi svakih 128 godina naraste na jedan dan. Od 46 godine pre n.e. do 1582. godine u n.e. ta je razlika iznosila 10 dana, a danas je to 13 dana)
Gregorijanski kalendar
– 1582. godine u n.e. je reformisan Julijanski kalendar
– reforma kalendara je izvršena po nalogu pape Grgura XIII
– razlika od 10 dana je izbrisana tako što je 5. oktobar 1582. godine proglašen za 15. oktobar
– u Srbiji je prihvaćen 1919. godine (u Srpskoj crkvi je još uvek u upotrebi Julijanski kalendar)
Zanimljivosti: Srpski astronom Milutin Milanković je ustanovio najprecizniji kalendar koji je na kongresu pravoslavnih crkava u Carigradu prihvaćen od strane pravoslavnih crkava, izuzev Srpske, Ruske i Jerusalimske.
Otac istorije: HERODOT (oko 484 – oko 425 god. pre n.e.) – http://sh.wikipedia.org/wiki/Herodot
– prikupljao je i koristio se istorijskim izvorima
– beležio je ono što su mu pričali
– opisao je događaje na osnovu prikupljene istorijske građe
– svoje delo je nazivao ιστορίης απόδεξις, tj. pripovedanje (izlaganje) onoga što je ispitivanjem saznao
“…Herodot je prvi stvorio delo na osnovu sopstvenih istraživanja i prvi je je shvatio i definisao istoriju kao ιστορίης απόδεξις, tj. pripovedanje, razlaganje istraživanja. Odbacio je mitološke tradicije svojih prethodnika i posvetio se pravoj istorijskoj tradiciji opisujući gotovo sebi savremene događaje. Zbog toga mu je do danas ostao naziv pater historiae (»otac istorije«), koji mu je dao još Ciceron..“
Otac istoriografije: TUKIDID ( ( 460 – 396 godina pre n.e.) – http://sh.wikipedia.org/wiki/Tukidid
– savremenik i učesnik Peloponeskog rata
– delo: Istorija Peloponeskog rata
“…I antička i moderna nauka slažu se u oceni da je Tukidid najveći istoričar Antike. I dok Herodota nazivaju „ocem istorije“, Tukidid je opštepriznat kao osnivač naučne istoriografije. On svoju istoriju Peloponeskog rata piše ne samo kao savremenik, nego i kao učesnik koji je mnogim političkim i ratnim događajima ili sam prisustvovao ili je podatke prikupljao od učesnika proveravajući ih sa više strana. Za razliku od Herodota, on će se truditi da ostane pri kritičkom i objektivnom izlaganju činjenica. Logiku rata ne tumači osvetom bogova, već ostavlja da događaji govore sami o sebi kao svedoci nepromenljive ljudske prirode. Ukoliko Tukididova istorija implicitno sadrži i neku pouku, ona se svodi na prirodu ljudi u ratnim okolnostima kada prestane dejstvo pisanih i nepisanih zakona. I kao što isticanje psihološkog činioca ukazuje na uticaj sofispške, njegovo tumačenje imperijalističke politike Atine oslanja se na sam fakat sile i pravo jačeg…”
Izvori saznanja istorije – Istorijski izvori:
* materijalni (svi materijalni ostaci: hramovi, crkve, spomenici, oruđa, oružja, nakit, posuđe …)
* pisani (knjige, razni dokumenti, pisma, fotografije, audio i video zapisi…)
* usmeni (priče i pripovesti prenošene s kolena na koleno, tj. tradicija – najmanje verodostojni)
Gde se čuvaju istorijski izvori?
* istorijski arhivi
* arhivi državnih ustanova
* univerziteti
* akademije nauka
* naučni instituti
* muzeji
* biblioteke
KO U ISTORIJU PRISTRASNOST UNOSI NIJE DOSTOJAN DA JE KAZUJE – Marcus Tullius Cicero ( 106 – 43 god. pre n.e.)
[…] Počeci istorijske nauke. Rate this:Share this:TviterFejsbukLike this:Sviđa mi seBe the first to like this. RSSdovod komentara […]