Antropolog Meri Liki je u vulkanskim stenama pronašla okamenjene tragove prvog čovekovog bića. Duboko se zamislila nad saznanjem da je taj davnašnji predak čoveka (hominid) koračao po vulkanskom pepelu u potrazi za hranom da je moguće da je na tren zastao i osvrnuo se kako bi proverio da li mu preti opasnost, a potom nastavio dalje da korača u potrazi za hranom. Iza tog, tako jednostavnog, a potresnog saznanja, zapisala je: „Ovaj pokret, tako snažno ljudski, prevazilazi vreme. Pre 3,7 miliona godina daleki predak je iskusio – baš kao vi i ja – trenutak sumnje.”
Taj pogled preko ramena odredio je njegov hod u prošlim vremenima.
Sin Meri Liki je 1969. godine pronašao u Keniji prvu kompletnu lobanju hominida, koji je u naučnoj klasifikaciji označen kao vrsta ausralopitekus – južni majmun.
Nauka danas raspolaže nizom dokaza koji su svedočanstva o neprekidnoj borbi čoveka da se prilagodi prirodi i prirodu prilagodi sebi i svojim potrebama.
Na osnovu naučnih saznanja, a radi lakše orijentacije u izučavanju praistorijskog razvitka čoveka praistorijsko doba se može, na vrlo jednostavan način, prikazati šematski na sledeći način:
Australopithecus – http://en.wikipedia.org/wiki/Australopithecus
Homo habilis – http://en.wikipedia.org/wiki/Homo_habilis
Homo erectus – http://en.wikipedia.org/wiki/Homo_erectus
Homo neanderthalensis – http://en.wikipedia.org/wiki/Neanderthal
Homo sapiens sapiens (Kromanjonac) – http://en.wikipedia.org/wiki/Cro-Magnon
____________________________________________________________
Lepenski vir – http://en.wikipedia.org/wiki/Lepenski_Vir
Starčevačka kultura – http://en.wikipedia.org/wiki/Star%C4%8Devo_culture
Vinčanska kultura – http://en.wikipedia.org/wiki/Vin%C4%8Da_culture
Malo me je zbunila tabela. Da li su svi datumi odnosno vremena dobro upisana?
Boris
Navedeno je „OKO“, a to znači orjentaciono pošto je u pitanju šematski prikaz gradiva iz udžbenika. Podaci nisu nevalidni, a u rubrikama gde se navode staništa, zanimanja, karakter privrede, organizacija društa i religija dati su kao opšta kakrakteristika određenog perioda razvoja čoveka u praistoriji. Logično je da u takvom šematskom pregledu ne mogu da budu uneti najsitniji detalji. Učenici srednjih stručnih škola to rade na dva nastavna časa i njima je sasvim dovoljan jedan ovakav prikaz.