Blog u nastavi?

BLOG  – JEDAN OD IZBORA SAVREMENE NASTAVE

Blog ili veblog (skraćeno blog, od engl. web log, blog) čini niz hronološki organizovanih unosa teksta, koji se prikazuju na veb-stranicama (uglavnom su unosi sortirani od najnovijih ka starijim), putem automatizovanog softvera koji omogućuje veoma jednostavno kreiranje i vođenje bloga.

Tipovi unosa mogu varirati ne samo po svojoj temi i obimu već i po formatu. Tako postoji veliki broj veblogova čiji su unosi u tekstualnom formatu (poput vesti, beleške, rasprave). Takođe, postoji veliki broj blogova gde je unos fotografija, skica ili neki drugi grafički rad, adresa ka nekom zanimljivom sadržaju na Internetu i tako dalje.

Zbog toga su se blogovi vremenom razvili u široko rasprostranjen način komunikacije na Internetu, između autora (ili grupe autora) i posetilaca bloga. Blog omogućava komunikaciju na lakši način nego na forumima ili putem e-pošte. On omogućava da svako na jednostvan način iskaže svoje mišljenje na Internetu, bez posebnih tehničkih znanja.

Blogove može pisati bilo ko. Među poznatijim blogerima koje valja izdvojiti su premijer Australije Džon Hauard, zatim osnivač najvećeg Internet aukcijskog sajta Ibej (eBay) Pjer Omidjar (Pierre Omidyar), popularni britanski kuvar Džejmi Oliver, kao i šef tokijskog CNN-a Rebeka Makinon (Rebecca Mackinnon). Među popularnim blogovima je i onaj američkog predsednika koji ih ima dva. Ugledni britanski list Gardijan dodeljuje svoje godišnje nagrade za najbolje britanske blogove.

1999. godina je bila prekratnica za razvoj bloga, jer je tada objavljeno nekoliko „alata“ koje su usavršili korišćenje bloga:

– Open Diari pokrenut je u oktobru 1998. godine, i ubrzo imao nekoliko hiljada „dnevnika“. Inovacija koju su uveli je komentar čitaoca, i tu su bili prvi blogovi gde su čitaoci mogli da ostavljaju komentar na piščev blog.

– Brad Ficpatrik pokreće LajvŽurnal u martu 1999. godine.

– Evan Viliams i Meg Hourihan pokreću sajt Bloger u Avgustu 1999. godine (kupljen od strane Gugla (Google) u Februaru 2003. godine)

Prvi blogovi u Srbiji nastali su tokom 2003. godine. U tom periodu, određeni broj entuzijasta krenuo je sa kreiranjem blogova na sopstvenoj veb adresi, a krenulo se i sa otvaranjem blogova na besplatnim blog servisima u Hrvatskoj.

Prema istraživanju kompanije Fokus iz novembra 2007. godine, preko 8 odsto stanovništva u Srbiji prati blogove. Procenjuje se da je u Srbiji do kraja 2007. godine bilo preko 10.000 blogova, a do kraja 2008. godine preko 20.000 blogova. Krajem 2009. godine u Srbiji je bilo preko 50.000 blogova, a u 2011. godini procena je da postoji više od 100.000 blogova. Srbija je država koja u regionu ima najviše blogova na samostalnim veb adresama.

Blogeri vrlo često nastupaju kao interesna grupa. Čest je običaj ostavljanja komentara, najčešće mećusobne pohvale istomišljenika. Ali, postoje, kao i kod elektronske pošte, blogerski spamovi, nepoželjan sadržaj koji nije u skladu sa temom bloga. Napredni servisi na Vebu, imaju spam-filtere koji sprečavaju komercijalne i komentare koji nisu u skladu sa temom bloga.

Što su blogeri uticajniji, njihov način kreiranja blogova približava se standarma etičnosti u klasičnim medijima. Ugled blogera stiče se nakon dužeg vremena aktivnosti, i takvim blogerima nije u interesu da ostvareni kvalitet ugleda prokockaju ne-etičkim blogovanjem.

U poslednjih nekoliko godina pojavljuje se sve više profesionalnih blogera, odnosno osoba koji žive isključivo od pisanja bloga. Rast uticaja blogova, kao i porast broja veoma pouzdanih i uticajnih blog lokacija, može se videti i po tome što najuticajniji klasični mediji na internetu imaju svoje blog sekcije, koje su često i posećenije od unosa klasičnih vesti. Razlog za to je mnogo manje formalna struktura profesionalnih blogova i personalizovana komunikacija.

Odgovor na postavljeno pitanje, u naslovu, je sasvim jednostavno. Blogovi imaju prednost u realizaciji savremene nastave:

*brža i lakša komunikacija

*jednostavniji način razmena ideja i realizovanih nastavnih sadržaja među nastavnicima

*učenicima se pruža prilika da bez dopunske nastave, koristeći se blogom nadoknade propušteno

*učenici preko bloga mogu pratiti podsetnike za gradivo koje je obrađeno I da bez suvišnog korišćenja hartije I vrlo često pogrešno zapisanih podataka obnove ono što su učili na času ili kod kuće I na taj način jednostavnije usvoje odgovarajz+uća znanja

*i za učenike i za nastavnike na blogu se nalaze interesantne veze koje im omogućavaju lakše pronalaženje traženih odgovarajućih podataka.

Internet  i blog u službi nastave skraćuju vreme potrebno za učenje kod učenika, a nastavnicima se pruža prilika da postanu kreatori modernog nastavnog procesa.

 

2 reagovanja na Blog u nastavi?

  1. M. Hajdarovic kaže:

    Nekako sam slučajno naletio na ovaj blog i ugorno sam iznanađen količinom sadržaja. Pohvale marljivoj kolegici.

    • Zahvaljujem se kolega na ugodnom komentaru. Ne stižem na vreme da izlistam komentare, obično ih i nema, pa kada primetim bilo kakav komentar malo više kasnim sa odgovorom.
      Eto, trudim se da našim učenicima približim istoriju na malo drugačiji način, ali ni jedan problem se nije rešio preko noći pa tako i ovaj naš sa sistemom obrazovanja i slabom zainteresovanosti učenika za školu i učenje.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s

%d bloggers like this: